Minimálně poslední dobou se myšlenkové texty obvykle snažím psát
strukturovaně, ale v noci 12.2.2018 před usnutím mě napadlo, že bych
mohl zkusit udělat experimentální výjimku. Občas si všímám, že když
někdo přednáší z paměti, tak se pomalu posouvá od tématu k tématu, tak
jsem si řekl, že bych mohl realizovat něco podobného, ale záměrně,
psanou formou a snažit se toulat mým světonázorem co nejrozmanitější
cestou, kterou ani já nebudu předem znát, protože budu psát, co mě
zrovna napadne.
Podobně nomádický už byl třeba článek interpretující video 3D-Mouchodlakova cesta 2016, ale před střihem tohoto druhu bezeslovné obrazové filosofie
jsem vždy omezen již natočenými záběry a v tomto článku bych se chtěl
pokusit o svobodnější asociace.
Když se zamyslím, jaké jsou mé
asociace ke slovu „asociace“ (ne vy smyslu sdružení či vznik slabých
chemických vazeb), tak mě napadá např. scénka z filmu „Čtyři vraždy
stačí, drahoušku“, kde má (přibližně od času 46:30) Georg Camel k hlavně připojené elektrody a psycholog mu říká náhodná slova, ke kterým má George říkat své asociace, aby se psycholog pokusil vytvořit profil jeho osobnosti.
Z
tohoto hlediska bych se teoreticky mohl obávat, že když tento článek
budu psát formou asociací, tak vytvořím dostatečný podklad k reverznímu
inženýrství mé osobnosti. Avšak vzhledem k tomu, že (podle
procentuálního MBTI testu) jsem mj. poloviční INFJ,
tak architektura mého vnitřního světa je natolik komplexní,
mnohovrstevnatá a komplikovaná, že i když se ji někomu snažím
přibližovat, tak se setkávám častěji s nepochopením.
Takže spíše
než případnou hrozbu v tom vidím pozitivní potenciál alespoň částečně
šířit myšlenkové modely odvozené z vlastní osobnosti, nebo-li získávat
následovníky (ať už přiznané či tajné/ nevědomé), což považuji za cestu i
cíl (téměř) každé vyspělé osobnosti (nikoliv však jediný cíl).
Teď
bych se trochu vrátil, ale současně navázal. Má další asociace ke slovu
„asociace“ je, že to slovo používal asi nejzajímavější učitel češtiny,
jakého jsem kdy zažil a možná by se dalo říct, že jsem malou
nezanedbatelnou mírou jeho následovník, i když mě učil pouze jeden rok.
Byl to optimistický intelektuál, neomezený školními osnovami, který nám
třeba doporučoval knihu „Jak si lidé hrají“ od Erica Berneho, zakladatele transakční analýzy, nebo seriál My Name Is Earl,
který tehdy ještě neměl český dabing. Nemohu sice s jistotou vědět, zda
by můj život byl lepší, kdyby nám tento češtinář zůstal i další roky,
ale nejspíš bohužel byl moc idealistický pro jisté mé pragmatické spolužačky,
které vylobbovaly, aby nás učil někdo jiný.
A o tomto následujícím učiteli češtiny si vybavuji mj., že třeba neznal slovo „antiutopie“, takže když jsem mu při ústní zkoušce říkal, že Válka s mloky je alegorická antiutopie,
tak mě zarazil, že si nemám vymýšlet vlastní nesmyslná slova. Snažil
jsem se mu to vysvětlit, ale on si trval na svém, že Válka s mloky je
prý utopie, protože mloci přeci nemluví a nemohou ovládnout svět. Ale to
bylo zásadní nepochopení díla, protože Válka s mloky je opravdu antiutopie (též dystopie), ale zamaskovaná pod alegorickou rouškou. Mlokama
Karel Čapek ve skutečnosti nemyslel ty obojživelníky, ale nacisty,
kteří byli reálnou hrozba, před kterou Čapek varoval a toužil se jí
vyhnout.
Když už jsem se přiblížil k tématu druhé světové války,
tak jeden ze spolužáků o ní nadšeně hltal všechny informace, což jsem
absolutně nechápal a podobně i to, že jeho největší kámoš ze třídy zase
miloval horory. Viděl jsem to jako naprosto iracionální záliby, protože
duševně zdravý člověk se podle mého naopak vyhýbá utrpení, nebezpečí a
myšlení na špatné věci.
Proto mě také relativně nedávno
překvapilo, když se mi někdo svěřil, že zrovna některá má videa mu
připadají trochu strašidelná, což vůbec není jejich záměr. Přemýšlel
jsem, jak ten pocit v někom vůbec mohl vzniknout a dospěl jsem k závěru,
že mnohé horory pravděpodobně vychází z představy, že lidé se bojí
toho, čemu nerozumí a považují to za podivné. A protože tvůrci hororů se
snaží být originální, tak pohlcují čím dál víc jevů ze škály
podivností, čímž slévají divné a strašidelné do jednoho, a kdo se na to
dívá, tak mu jako creepy může připadat spousta pro něj nevysvětlitelných úkazů jako např. nezvyklé barvený
hadí kluk sedící v roznožce s obličejem schovaným za vlasy, i když
východiskem jeho vzezření byla spíše performance a surrealismus, ne
horory. Nechci tvůrcům hororů stavět hranice, ale jejich divákům
vysvětlovat, že ne všechno podivné musí být strašidelné.
Tím jsem se dostal k filmům a zmínil jsem i surrealismus, takže bych mohl nakousnout, že koncem jara 2016 jsem vyGooglil celkem zajímavý seznam nazvaný „Best Surreal Films“. Část filmů už jsem znal, část mě zaujala nově. Nedávno jsem se k tomu listu na mubi.com
vrátil, vytvářel jsem si tam vlastní sbírku oblíbených filmů a pak mě
napadlo, že někdo už mohl vytvořit specifickou omělou inteligenci fungující jako vyhledávač doporučených filmů podle
filmů, které se vám už líbí a porovnání s ostatními uživateli. Zahledal jsem a skutečně jsem našel tastedive.com, kde jsem narazil na další zajímavé filmy, i když zatím je tam relativně málo dat.
Jináč
to, které filmy mám umístěné v které kategorii, berte prosím s
rezervou, protože třeba v oblíbených už mám i ty, které jsem sice
neviděl celé, ale podle zhlédnutí pár částí předpokládám, že se mi
nejspíš budou líbit. Nebo některé oblíbené filmy mám výrazně méně
oblíbené než jiné, ale nakonec jsem je tam také přidal.
Budu rád, pokud ty sbírky filmů prohledáte, něco vás z toho zaujme a napíšete mi, co tam podle vás pasuje, ale není to tam, ;o).
Autor článku: Sebastián Wortys
Spisovatel, filosof, umělec, biolog, dadavědec (katalyzátor epistemologického anarchismu), ekofarmář...
čtvrtek 15. února 2018
Asociomet od struktury po vyhledávač doporučených filmů
Štítky:
Anarchismus,
Antiutopie,
Asociace,
Čeština,
Filmy,
Filosofie,
Horory,
Karel Čapek,
Následovníci,
Novinky,
Osobnost,
Surrealismus,
Školství,
Učitelé,
Umělá inteligence,
Vyhledávač,
Vyprávění
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat